wrapper

Хабарҳо

Мақолаҳо

The Pioneering women-filmmakers in early Central Asian Cinema

    (The paper is published in the Proceedings of the 4rd Dhaka International Conference on Women in Cinema (January 13-14, 2018, Dhaka). Ed. M.Shafiqur Rahman (Dhaka: Rainbow Film Society), 15-19)

   The purpose of this article is to research the contribution of the first women working in the cinema of the Central Asian region in the late 1920-1930s, to trace their interpretation of the problem of the emancipation of the Oriental woman in their creative works, bringing the examples of the early films like the joint Kyrgyz-Uzbek film The Covered Van (1927), the following Tajik films When the Emirs Die (1931), The Roof of the World (1939) and Without the Paranja (Burqa) (1940), and the Turkmen film Dursun (1940).

   The Soviet government faced a number of important tasks in the 1920-1930s, such as collectivization of the farms, industrialization, the fight against the anti-revolutionary movements like basmachism, imperialism, the anti-religious propaganda and the agitation for the emancipation of the Oriental women that all together symbolized the introduction of a new order of life. The cinema began to serve the purposes of the mass change of consciousness, and, in its turn it functioned as a PR channel of the most important campaingns of the Soviet society of that period.

Муфассал ...
Хондан 159 маротиба
Баҳодиҳии мавод
(0 Овозҳо)

Сайре дар тангтарин кучаи дунё

   Ба муносибати Соли рушди сайёҳӣ ва ҳунарҳои мардумӣ ва бародаршаҳрии Душанбеву Ройтлинген

   Тоҷикистон баъди ба даст овардани Истиқлолияти давлатӣ равобити худро бо кишварҳои олам оғоз намуда, дари худро барои тамоми мамлакатҳо боз кард. Ин аз он шаҳодат медиҳад, ки Тоҷикистон васлгари инсонҳо буда, талош менамояд, то робитаашро ҳамеша дар сатҳи хуб ба роҳ монад. Боиси ифтихор аст, ки пойтахти Тоҷикистон шаҳри Душанбе дорои маконҳои тиҷоратӣ, таърихӣ ва сайёҳатӣ буда, он бо шаҳри  Ройтлингени Олмон бародаршаҳр аст.

Муфассал ...
Хондан 136 маротиба
Баҳодиҳии мавод
(0 Овозҳо)

Attributes of narrative in Women cinema

   (The paper is published in the Proceedings of the 2nd Dhaka International Conference on Women in Cinema (January 15-16, 2016, Dhaka). Ed. Nazia Akther Sinthia (Dhaka: Rainbow Film Society), 22-24)

   The purpose of the present paper on the attributes of narrative in Women cinema is to reflect on the works of women-directors and largely women-artists as having common traits typical to female creative process. At the same time speaking about female films I would like to avoid placing female art in a certain ‘ghetto’ and talking about it as a special phenomenon. Because what matters at the end of the day is a film and on my opinion it is not right to divide films into male films and female films based on their director’s gender. The nature of the film is collective and there is no woman cinema in its pure form unless the whole film from A to Z is made by a women team. For example, the film ‘Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles’ (1975) by Chantal Akerman, the Belgium director, was entirely made by women. She used to say: ‘It was simply enough to be a woman to work on this film’.

Муфассал ...
Хондан 114 маротиба
Баҳодиҳии мавод
(0 Овозҳо)

Ҳафтаи Фаронса дар Тоҷикистон бозгӯи равобити боз ҳам устувор

   Аз 17 то 22-юми сентябри соли 2018 дар шаҳри Душанбе Ҳафтаи Фаронса” баргузор гардид.

   Дар чаҳорчӯбаи  ҳафтаи мазкур як қатор ҷамъомаду намоишҳои илмӣ ва оммавӣ баргузор гардид, ки ин ҳама бозгӯи равобити дӯстона миёни Тоҷикистон ва Фаронса буда, аз густариши ҳамкориҳои дуҷониба дар замони соҳибистиқлолӣ дарак медиҳад. Сараввал  дар Қароргоҳи Сафорати Фаронса дар Тоҷикистон бо иштироки Франсис Ришар дар мавзӯи «Китобхонаи миллии Фаронса, манускриптҳо: Ҳамкории Тоҷикистон ва Фаронса» конфронс баргузор гардид. Ҳамоиши мазкур характери илмӣ ва фарҳангӣ дошт, ки дар саҳифаи ҳамкориҳои Тоҷикистон ва Фаронса ҷойи намоёнро касб менамояд.

Муфассал ...
Хондан 369 маротиба
Баҳодиҳии мавод
(0 Овозҳо)

Дар бораи мо

 Институти омӯзиши масъалаҳои давлатҳои Осиё ва Аврупо муассисаи навтаъсиси илмӣ-тадқиқотӣ буда, он бо Қарори Ҳукумати Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 28 октябри соли 2016 №466 дар сохтори Академияи илмҳои Ҷумҳурии Тоҷикистон ташкил шудааст. Институти мазкур ягона муассисаи илмиест, ки ба омӯзиши сиёсат, иқтисоди ҷаҳон, афкори иҷтимоӣ, забон, адабиёт, таърих, ҷунбишҳои динию идеологӣ ва сиёсӣ, низоъҳои минтақавӣ дар кишварҳои Осиё, Аврупо ва Америка машғул мебошад. 

Самтҳои ҳамкорӣ

  • таҳқиқ ва таҳлили масъалаҳои вобаста ба сиёсат, иқтисодиёт, иҷтимоиёт, тамаддун, фарҳанг ва забони кишварҳои хориҷӣ аз нигоҳи илми муосир;
  • омӯзиши масъалаи рушди иҷтимоӣ-сиёсӣ, сохтори идоракунӣ, сисёсати инноватсионии давлатҳои хориҷӣ;
  • ташкили конференсияҳои илмӣ, семинарҳо ва мизҳои мудаввар дар мавзӯъҳои гуногун;
  • ташкили курсҳои кӯтоҳмуддат ва дарозмуддати забономӯзӣ.
http://www.zoofirma.ru/