Сохтори китоб ба таври хеле мантиқӣ ва илман асоснок тартиб дода шудааст. Он аз муқаддима, 8 фасли калон, рӯйхати адабиёт (беш аз 114 сарчашма) ва феҳристи терминҳо иборат аст. Ҳар як фасл ба бобҳои хурд тақсим шуда, дар охири ҳар боб саволҳо барои мустаҳкамсозӣ ва маводи иловагӣ оварда шудааст, ки ин барои кори амалии донишҷӯён хеле муфид аст.
Фасли якум («Диншиносӣ ва доираи баҳси он») ба таври хеле дақиқ мафҳуми диншиносиро ҳамчун илми мустақил муайян мекунад ва онро аз илоҳиёт, теология, атеизми илмӣ ва дигар шаклҳои шинохти дин фарқ мекунад. Муаллифон бо далелҳои қавӣ исбот мекунанд, ки диншиносӣ на ҳимояи дин аст ва на танқиди он, балки таҳқиқи беғаразонаи дин ҳамчун падидаи иҷтимоию фарҳангӣ мебошад. Ин мавқеъ комилан ба принсипҳои давлати дунявии Ҷумҳурии Тоҷикистон мувофиқат мекунад.
Фасли дуюм марҳалаҳои таърихии ташаккули диншиносиро аз давраи қадим (Авесто, Упанишадҳо, Конфутсий) то замони муосир (Макс Мюллер, Эмил Дюркгейм, Мирча Элиаде, Клиффорд Гиртз) бо мисолҳои мушаххас ва санаҳои дақиқ баррасӣ мекунад. Муҳимтарин ҷиҳати ин фасл дар он аст, ки муаллифон нишон медиҳанд, ки диншиносӣ ҳамчун илми мустақил маҳз дар нимаи дуюми асри XIX дар Аврупо ба вуҷуд омадааст ва баъдан ба дигар қитъаҳо паҳн шудааст.
Фасли сеюм ба саволи асосии диншиносӣ – «Дин чист?» бахшида шудааст. Дар ин ҷо муаллифон зиёда аз 20 таърифи классикии динро (аз Эдуард Тайлор то Мирча Элиаде) муқоиса намуда, хулосаи худро пешниҳод мекунанд, ки дин – ин «системаи ақидаҳо, маросимҳо ва арзишҳо мебошад, ки ба инсон имконият медиҳад робитаи худро бо муқаддас ва ҷаҳони фавқуттабиӣ дарк кунад». Ин таъриф ҳам аз лиҳози илмӣ дақиқ аст ва ҳам аз лиҳози методологӣ барои донишҷӯёни тоҷик қобили қабул.
Дар ҳамин фасл назарияҳои гуногуни пайдоиши дин (анимизм, тотемизм, натурализм, теорияи Ж.Фрейзер, З.Фрейд, К.Г.Юнг, Э.Дюркгейм, М.Вебер ва ғ.) бо мисолҳои мушаххас ва далелҳои эмпирикӣ баррасӣ шудаанд. Муаллифон ҳеҷ кадоме аз ин назарияҳоро мутлақ намедонанд, балки нишон медиҳанд, ки ҳар кадоме як ҷиҳати муайяни пайдоиши динро равшан мекунад.
Фасли чорум ба муносибати дин ва ҷомеа бахшида шудааст. Дар ин ҷо вазифаҳои иҷтимоии дин (интегративӣ, компенсаторӣ, регулятивӣ, легитиматсионӣ ва ғ.), муносибати дин ва сиёсат, озодии виҷдон ва фарҳанги таҳаммулпазирӣ бо мисолҳои таърихӣ ва муосири Тоҷикистон таҳлил карда шудаанд. Муҳим он аст, ки муаллифон ошкоро нишон медиҳанд, ки сиёсишавии дин (хусусан ислом) дар баъзе кишварҳо ба хавфи миллӣ ва амнияти давлатӣ табдил ёфтааст, вале дар Тоҷикистон бо шарофати сиёсати дунявии Пешвои миллат ин хавфҳо пешгирӣ шудаанд.
Фасли панҷум яке аз арзишмандтарин қисматҳои китоб аст, зеро он ба таърихи динҳо бахшида шуда, дар доираи он динҳои бостонии тоҷикон (саҳ. 196–255) бо ҳаҷми 60 саҳифаи пурра мавриди таҳлили амиқ қарор гирифтаанд. Ин қисмат то имрӯз дар ягон китоби дарсии тоҷикӣ вуҷуд надошт. Муаллифон бо истифода аз сарчашмаҳои аввалия (Авесто, Бундаҳишн, Денкард, ёддоштҳои юнонию римӣ – Геродот, Страбон, Ктесий), далелҳои бостоншиносӣ (ёфтҳои Саразм, Тахти Сангин, Пенҷикент, Аҷинатеппа, Каҳкаҳа) ва таҳқиқоти муосири олимони тоҷик (А. Мансуров, Н. Неъматов, Б. Ғафуров, Ю. Яъқубов) тавонистаанд, ки тасвири хеле дақиқ ва илман асосноки динҳои меҳрпарастӣ, зардуштия, оини мановӣ ва ҳаракати маздакиро пешкаш намоянд.
Хусусан муҳим аст, ки муаллифон нишон медиҳанд, ки зардуштия (зарвоштия) на танҳо дини давлатии сосониён буд, балки то асри VIII дар Мовароуннаҳр ва Хуросон решаҳои қавӣ дошт ва ҳатто баъди исломӣ шудан, бисёр унсурҳои он (Наврӯз, Меҳргон, Сада, маросими оташпарастӣ) то имрӯз дар фарҳанги тоҷикӣ зинда мондаанд. Ин боб барои ташаккули ҳуввияти миллии донишҷӯён аҳамияти бузург дорад.
Фаслҳои шашум ва ҳафтум ба динҳои ҷаҳонӣ бахшида шудаанд. Буддоия ва насроният ба таври мухтасар, вале дақиқ баррасӣ шудаанд. Аммо фасли ҳафтум («Ислом ҳамчун дини ҷаҳонӣ») бо ҳаҷми зиёда аз 120 саҳифа маркази вазнини китоб мебошад. Дар ин ҷо муаллифон бо ҷасорати илмӣ ва масъулияти баланди шаҳрвандӣ масъалаҳои хеле ҳассосро баррасӣ кардаанд:
- забти арабҳо ва муборизаи халқҳои Эрон ва Мовароуннаҳр (саҳ. 313–345) бо далелҳои таърихӣ ва бе ҳеҷ гуна эҳсосоти миллатгароёнаи аз ҳад зиёд;